Bikesrepublic

BMW R 1300 GS Dipanggil Semula di Seluruh Dunia

Ini mungkin sesuatu berita yang tiada siapa yang mahu dengar, terutamanya apabila sesebuah motosikal itu masih sangat baharu di dalam pasaran. Dalam kes ini, BMW R 1300 GS baharu dipanggil semula di seluruh dunia.

Kami perlu menyatakan bahawa kami melihat berita ini dari pihak Eropah dan Amerika, jadi anda boleh menyemak di halaman Technical Campaign BMW Motorrad Malaysia untuk mengetahui sama ada unit anda terjejas.

Apakah yang mencetuskan kempen tersebut?

Menurut laporan keselamatan yang difailkan dengan Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuhraya Kebangsaan AS (National Highway Transportation Safety Agency/NHTSA), perumah relay penghidup (starter relay) enjin dihasilkan dengan proses pengacuan suntikan yang tidak sempurna. Kecacatan itu boleh menyebabkan perumah itu terdedah kepada kerosakan semasa pemasangan motosikal atau ketika membuat penyelenggaraan di pengedar, yang membawa kepada kemungkinan kemasukan lembapan. Akibatnya, ini boleh menyebabkan kakisan sambungan elektrik dalaman di dalam relay.

Kebocoran arus antara sambungan yang terhakis boleh mengakibatkan kerosakan haba pada geganti pemula. Dalam kes yang jarang berlaku, ini boleh meningkatkan risiko kejadian haba atau kebakaran. BMW menyatakan penunggang perlu berhati-hati dengan tanda amaran seperti motor penghidup dihidupkan sendiri, bau komponen elektrik yang terlalu panas, dan juga asap.

Isu berterusan

Ini bukanlah panggilan semula pertama yang berkaitan dengan relay penghidup R 1300 GS.

BMW telah menemui masalah ini walaupun semasa acara pelancaran pada Oktober 20243 dengan beberapa motosikal tidak dapat dihidupkan, atau motor penghidup berjalan sendiri. Isu itu dikesan kepada perumah relay penghidup yang membenarkan kelembapan masuk.

BMW mengeluarkan panggilan semula pertama pada Februari 2024 untuk menggantikan penutup plastik relay tetapi isu itu berterusan, menunjukkan bahawa pembetulan itu tidak berkesan. Jadi, satu lagi panggilan semula telah dikeluarkan pada Julai 2024.

Unit-unit yang terkesan

Dianggarkan sebanyak 25,000 unit BMW R 1300 GS terjejas, bagi yang dikeluarkan antara 14 Julai 2023 hingga 18 Mac 2024.

Sekali lagi, anda boleh menyemak sama ada unit anda terjejas dengan memasukkan VIN motosikal anda dalam halaman Technical Campaign BMW Motorrad Malaysia.

Wahid's lust for motorcycles was spurred on by his late-Dad's love for his Lambretta on which he courted, married his mother, and took baby Wahid riding on it. He has since worked in the motorcycle and automotive industry for many years, before taking up riding courses and testing many, many motorcycles since becoming a motojournalist. Wahid likes to see things differently. What can you say about a guy who sees a road safety message in AC/DC's "Highway to Hell."

Artikel Berkaitan